Análisis De Cuentos Que Inspiran Descubre El Arte De La Narración
¡Mba'éichapa peẽme ĝuarã, amigos! Ko artículo-pe, ñañe’ẽta peteĩ tema iporãitereívare ha’éva “Jahai Jahecha ha Ñañandúva Mombe’urã Rehe Ñehesa’ỹijo”. Upéva he’ise jaikytĩ ha jahesa’ỹijóta umi kuentokuéra ñanemokyre’ỹva, ñanembohovái ha ñanemboharái. Ñañembokatupyrymi ko ñehesa’ỹijópe, ikatuhaguãicha ñambopyahuve ñane rembiapokuéra ha ñanemba’ehepykue.
Mba’érepa iñimportánte jahesa’ỹijo umi mombe’urã?
Jahesa'ỹijóvo umi mombe'urã, ñañepyrũ jahecha mba'éichapa ojejapo peteĩ kuento iporãva. Ñanemandu'áke peteĩ kuento ndaha'éi peteĩ ñemombe'u reínte, ha'e peteĩ tembiapo porãite ikatúva ñanembo'e, ñanembohory ha ñanemomýi.
- Ñanembo'e: Umi kuentokuéra rupive, ikatu jaikuaa mba'éichapa oiko yvypóra, mba'éichapa oñandú ha mba'éichapa oñembohovái umi mba'e ijetu'úva. Ikatu avei ñaaprende mba'éichapa jajapo porãve ñane rembiapokuéra ha jaiko porãve ñande rapichakuéra ndive.
- Ñanembohory: Peteĩ kuento iporãva ikatu ñanembopuka ha ñanembohasa porã. Umi personaje-kuéra, umi mba'e oikóva ha umi ñe'ẽ ojeporúva ikatu ñanembovy'a ha ñanembohasáve umi mba'e ijetu'úva.
- Ñanemomýi: Umi kuentokuéra ikatu ñanemomýi jajapo haguã mba'e iporãva. Ikatu ñanemomýi jaipytyvõ haguã hapichakuérape, jañangareko haguã ñande rekoháre ha jahupyty haguã ñane mba'ehepykue.
Ñahesa'ỹijóvo umi mombe'urã, ñañepyrũ ñantende porãve mba'éichapa ojejapo peteĩ kuento iporãva ha mba'éichapa ikatu jaipuru ko'ã mba'e ñaipytyvõ haguã ñande rapichakuérape.
Mba'éichapa jajapo va'erã peteĩ ñehesa'ỹijo iporãva
Ko'ápe jaguereko algunos consejo jajapo haguã peteĩ ñehesa'ỹijo iporãva. Primero, jalee porãite pe kuento. Upéi, ñañepyrũ jaheka umi mba'e iñimportantevéva, por ejemplo, mba'épa pe tema principal, mba'éichapa umi personaje ha mba'éichapa oñembohovái umi mba'e ijetu'úva. Ha ipahápe, ñamyesakã mba'épa ñande opinión pe kuentore ha mba'éichapa ñanemomýi.
Ñahesa'ỹijóvo peteĩ mombe'urã, iporã jaheka umi mba'e ogustavéva ñandéve ha umi mba'e no ogustáiva. Avei, ikatu ñañeporandu mba'épa pe autor rembipota pe kuentokuéra rupive ha mba'épa pe mensaje principal oipotáva ñanembohasa.
Ko'ã mba'e jahechakuaávo, ikatúta jahesa'ỹijo porãve peteĩ mombe'urã ha ñaaprende heta mba'e pyahu.
Umi mba'e iñimportánte jahecha va'erã peteĩ kuentope
Jahesa'ỹijóvo peteĩ mombe'urã, heta mba'e ikatu jahecha ha ñañe’ẽ hese. Ko’ápe jaguereko algunos mba’e iñimportántevéva:
- Pe tema: Mba’érepa oñe’ẽ pe kuento? Mba’épa pe mensaje principal pe autor oipotáva ñanembohasa? Pe tema ikatu ha’e peteĩ mba’e abstracto, por ejemplo, mborayhu, jerovia, py’aguapy, térã ha’e peteĩ mba’e concreto, por ejemplo, ñorairõ, tekoasy, ñembyahýi.
- Umi personaje: Mba’éichapa umi personaje? Mba’éichapa oñandu ha mba’éichapa oñembohovái umi mba’e ijetu’úva? Umi personaje ikatu ha’e protagonista, ha’éva pe personaje principal pe kuentope, térã ha’e antagonista, ha’éva pe personaje oñemoĩva protagonista-pe.
- Pe trama: Mba’épa oiko pe kuentope? Mba’éichapa oñepyrũ, mba’éichapa osegui ha mba’éichapa opa? Pe trama ha’e pe secuencia umi mba’e oikóva pe kuentope. Iporã jaheka mba’éichapa oñepyrũ pe trama, mba’éichapa oñembohysýi umi conflicto ha mba’éichapa ojegueru pe resolución.
- Pe estilo: Mba’éichapa pe autor ohai? Mba’eichagua ñe’ẽ ojeporu ha mba’éichapa oñemohenda umi mba’e ohaíva? Pe estilo ha’e pe forma pe autor ojeporuvo ñe’ẽ omombe’u haguã pe kuento. Iporã jaheka mba’éichapa pe autor ojeporu umi ñe’ẽ, mba’éichapa omohenda umi frase ha párrafo ha mba’éichapa oñemoĩ umi diálogo.
- Pe mensaje: Mba’épa pe kuento oipotáva ñanembo’e? Mba’épa pe lección ikatu ñaaprende? Pe mensaje ha’e pe mba’e pe kuento oipotáva ñanembohasa. Iporã ñañeporandu mba’épa pe autor oipotáva ñanembo’e pe kuento rupive ha mba’épa ñaaprende upégui.
Jaha ñahesa'ỹijo peteĩ mombe'urã Techapyrãme
Ko'ág̃a, tere jaha ñahesa'ỹijo peteĩ mombe'urã techapyrãme. Jarresumi peteĩ kuento mbykymi, “El Principito”, Antoine de Saint-Exupéry rembiapokue. Ko kuento oñe’ẽ peteĩ mitãrusu oikóva peteĩ asteroide michĩme, ha ova jave yvy ape ári, ojuhu heta personaje ipokovavare ha oaprende mba’épa añetehápe iñimportánte tekovekuépe.
Jahesa'ỹijóvo ko kuento, ikatu ñañeporandu:
- Mba’épa pe tema principal? Pe kuento oñe’ẽ mborayhúre, amistad ha mba’éichapa jahecha va’erã umi mba’e jahecháva ñande resa rupive.
- Mba’éichapa umi personaje? Pe Principito ha’e peteĩ mitãrusu inocente ha py’aguapýva. Umi ambue personaje ha’e representante umi defecto oguerekóva yvypóra.
- Mba’épa pe trama? Pe kuento omombe’u mba’éichapa pe Principito ova planeta-kuéra rupi ha ojuhu umi personaje ipokovavare. Ipahápe, ou Yvýpe ha oaprende heta mba’e pyahúva.
- Mba’épa pe estilo? Pe autor ojeporu peteĩ estilo sencillo ha poético.
- Mba’épa pe mensaje? Pe kuento oipotáva ñanembo’e jahecha va’erãha umi mba’e iñimportánteva ñande py’a rupive, ndaha’éi ñande resa rupive.
Mba'éichapa ikatu jaipuru ñane ñehesa'ỹijo ñane rembiapokuepe
Ñahesa'ỹijóvo umi mombe'urã, ñaaprende heta mba'e pyahu ikatúva jaipuru ñane rembiapokuepe. Techapyrãme, ikatu ñaaprende mba'éichapa jajapo va'erã personaje ipokovare, mba'éichapa ñamombe'u va'erã peteĩ kuento iporãva ha mba'éichapa ñamoinge va'erã peteĩ mensaje ñane rembiapokuépe.
Ikatu ñañepyrũ:
- Jahechávo mba’éichapa umi autor ojapo umi personaje ipokovare ha mba’éichapa oñemohenda umi diálogo.
- Ñañatende mba’éichapa oñembohysýi pe trama ha mba’éichapa oñemohenda umi conflicto.
- Ñahesa’ỹijo mba’éichapa umi autor ojeporu umi recurso literario omombe’u haguã pe kuento.
- Ha ipahápe, ñañeha’ã ñaikũmby mba’épa pe mensaje pe kuento oipotáva ñanembohasa.
Jajapóvo ko’ã mba’e, ikatúta jaipuru ñane ñehesa’ỹijo ñane rembiapokuepe ha jajapo kuentokuéra iporãvéva.
Umi tembiaporã ñane pytyvõtava jahesa'ỹijo porãve haguã
Ko’ág̃a, ñamombe’úta algunos tembiaporã ikatúva ñanepytyvõ jahesa’ỹijo porãve haguã umi mombe’urã:
- Jajapo peteĩ lista umi personaje-gui: Ko tembiaporã ñanepytyvõ jaikuaa porãve haguã umi personaje, mba’épa ogusta chupekuéra, mba’épa oiko hesekuéra ha mba’épa ojapo hikuái pe kuentope.
- Ñamoha’ã pe trama: Ko tembiaporã ñanepytyvõ ñantende porãve haguã mba’éichapa oñemohenda pe kuento, mba’éichapa oñepyrũ, mba’éichapa osegui ha mba’éichapa opa.
- Jaheka umi tema principal: Ko tembiaporã ñanepytyvõ jaikũmby mba’érepa oñe’ẽ pe kuento ha mba’épa pe mensaje principal oipotáva ñanembohasa.
- Ñahesa’ỹijo pe estilo: Ko tembiaporã ñanepytyvõ jahecha mba’éichapa pe autor ohai, mba’eichagua ñe’ẽ ojeporu ha mba’éichapa oñemohenda umi mba’e ohaíva.
- Ñamyesakã mba’épa ñande opinión: Ko tembiaporã ñanepytyvõ ñamombe’u mba’épa ñandéve ogusta pe kuentogui ha mba’épa no ogustái.
Jajapóvo ko’ã tembiaporã, ikatúta jahesa’ỹijo porãve peteĩ mombe’urã ha ñaaprende heta mba’e pyahu.
Jepytasórõ
Upéicha, jag̃uahẽ ko artículo paha peve. Ro’espera ko ñehesa’ỹijo “Jahai Jahecha ha Ñañandúva Mombe’urã Rehe Ñehesa’ỹijo” rehegua nde pytyvõhague rentende porãve haguã mba’érepa iñimportánte jahesa’ỹijo umi kuentokuéra ha mba’éichapa ikatu jaipuru upéva ñane rembiapokuépe. Pe mandu’a porã, pe ñehesa’ỹijo ha’e peteĩ herramienta iporãitereíva ikatúva ñanepytyvõ ñamoporãve haguã ñane rembiapokuéra ha ja’aprende heta mba’e pyahu.
¡Aníke peresareko, jahesa’ỹijóvo umi mombe’urã, ñañepyrũ ñantende porãve mba’éichapa ojejapo peteĩ kuento iporãva ha mba’éichapa ikatu jaipuru ko’ã mba’e ñaipytyvõ haguã ñande rapichakuérape! ¡Hasta la próxima, amigos!